hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > وضعیت تالاب‌های کشور در شرایط خطرناک قرار گرفته است

وضعیت تالاب‌های کشور در شرایط خطرناک قرار گرفته است

مشهد ـ معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت تالاب‌های کشور شکننده و در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی ذوالجودی ظهر یکشنبه در دیدار با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی اظهار کرد: وضعیت تالاب‌های کشور به دلیل خشکسالی متوالی، توسعه کشاورزی و حفر چاه‌های غیر مجاز در حاشیه این تالاب‌ها شکننده و در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در مدیریت تالاب‌ها باید از ظرفیت جوامع محلی استفاده شود چرا که یکی از اصلی ترین ظرفیت‌ها برای کنترل و حفاظت از تالاب‌ها، جوامع محلی و مردم بومی حاشیه تالاب‌ها هستند.

وی بیان کرد: توجه به موضوع آب، تالاب و رودخانه یکی از سیاستهای راهبردی دولت سیزدهم است.

ذوالجودی افزود: متولی اصلی مدیریت تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست است و باید دستگاه‌های ذیربط هم طبق برنامه مدیریت جامع تالاب، تحت نظارت اداره‌های کل حفاظت محیط زیست اقدامات اجرایی خود را انجام دهند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع آب، تالاب و رودخانه‌ها در دولت سیزدهم به عنوان یک موضوع حیاتی، به عنوان یکی از سیاست‌ها و راهبردهای اصلی در دستور کار حفاظت، مدیریت و احیا و پایش سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

بهره‌برداری نا به جا و برداشت‌های بی رویه آب از مشکلات کشف رود

در ادامه مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به حوزه رودخانه حفاظت شده کشف رود، وجود حیات بیولوژیک فعال در بستر این منطقه را فرصتی برای ارائه خدمات ارزشمند زیست بومی دانست و اظهار کرد: چالش زیست محیطی در بخش میانی کشف رود مطرح است که ۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه با تمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، در بخش‌های مختلف شهری، خدماتی و صنعتی را به خود مشغول کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: بهره‌برداری نا به جا و برداشتهای بی رویه آب و کشت و کار و دخالت عوامل انسانی از مشکلات اصلی این رودخانه است و تمامی دستگاه‌های مرتبط با حوزه کشف رود باید به رسالت قانونی خود در این زمینه عمل کنند.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی، برداشت بی رویه در بخش کشاورزی و حفر چاه‌های غیر مجاز در حاشیه تالاب‌ها وضعیت نامناسبی را برای تالاب‌ها به وجود آورده است.

منبع: mehrnews-5587239

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد